torsdag 7 september 2017

Dotterns Pokemon - Pikachu Tårta

Dotterns födelsedagstårta, ser kanske liten ut här men den var ganska stor (20+25cm) då bollen var 13cm i diameter =) 
Innehöll citronbottnar, hallonmousse och daimfluff med daimkulor, spacklades med hallonsmörkräm! Antal portioner 31, men hela den nedersta blev kvar (eller det portionerades ut till andra gäster som gärna ville ha mer med sig hem och sen fick makens arbetskamrater resten till frukost ;)
Alla dekorationer är handgjorda i SP, ca 10 cm höga.






Så här såg tårtan ut när den stod på dessertbordet, för att se bilder från Pokemonkalaset se här!
Recept:
Tårtbotten enligt detta recept men med skal och saft från 1 citron på 7-11 ägg (beror på hur stark citronsmak man vill ha).
Daimfluff enligt detta recept + att jag strödde på ett lager daimkulor.
Hallonmousse enligt detta recept
Hallonsmörkräm enligt detta recept men jag bytte ut 100g florsocker till florsocker med hallonsmak som jag köpt hos Tantfondant.

2 kommentarer:

  1. Hej,hur gjorde du dessa trianglar på sockerpasta? Är det med hjälp av aerograf?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag gjorde en egen schablon på fri hand på ett vanligt ritpapper och sen airbrushade jag på den :)

      Radera