lördag 31 mars 2018

Påskkycklings donuts (bakat med barnen)

På skärtorsdagen hade vi besök av grannens barnbarn fram tills läggdags, och när hon fick veta att vi hade planerat att baka påskfika på långfredagsmorgonen så ville hon så gärna vara med vilket hon självklart fick :) Vi hade gjort upp att vi skulle ses kl 9 och börja baka men hon ringde redan 8.30 och undrade om hon kunde komma med en gång för hon kunde inte vänta mer, så det var ju bara att sätta gång lite tidigare ;)
Riktigt roligt när man har sällskap i köket å alla barnen hjälpte så gärna till hela tiden. Vi bakade bland annat dessa urläckra påskkyckling donuts, barnen fick själva dekorera sina och man ser knappt någon skillnad på dom jag gjorde och dom barnen gjorde då dom var riktigt duktiga :) Sen bakade vi även påskmuffins som jag tänkte visa mer bilder på i nästa blogginlägg. 

Glad Påsk allihopa! =)


Nöjda barn =)


Beskrivning på hur jag gjorde dom: 
Jag blandade ihop en glasyr på fri hand med florsocker, vatten, citrondroppar och gul gelefärg. Doppade sen dom färdigköpta munkarna rakt ner i glasyren och ställde dom på några grillpinnar på ett bakplåtspapper så den överflödiga glasyren kunde rinna av. Sen pyntade vi med strössel och ögon från Panduro samt godisband till tungan och spritsade sen på benen av en orange lite tjockare kristyr. Dom var verkligen superroliga att göra! 
Idén till dessa fick jag från CakebyMary men hon doppade dom i candy melts (choklad) istället.
Här är bilder på barnens dekorerade cupcakes. Mer bilder kommer i nästa inlägg med bilder från mina påskmuffins också.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar