söndag 18 mars 2018

Massa Påsk inspiration!

Det närmar sig påsk och jag vet att det ibland kan vara svårt att komma på vad man ska baka och bjuda på till påsk. Därför har jag samlat lite av min påskfika genom åren i detta inlägget :) Hoppas att det kan vara till inspiration för någon iaf! Alla recept finns som vanligt här i bloggen och mer påskrelaterade blogginlägg hittar du i detta inlägget.
Så här såg påsktårtan ut som jag slängde ihop lite snabbt när Jenny Tibblin på Sveriges Radio kom på besök förra året. En riktig chokladdröm, med chokladbottnar, oreokräm i 2 lager, skivade jordgubbar, spacklad med chokladsmörkräm och slutligen toppad med en rinnande ganache. Så himla god!
För några år sen gjorde jag denna lilla tårta lite snabbt, som nog är världens dyraste lilla tårta! Kaninen köpte jag färdig (inte billig) och den är ca 50cm hög varav hela tårtan ca 60cm så den är större än vad man kanske tror :) Själva tårtbotten är 15cm men med twixen runt om så är den ca 20cm bred, 12 hela twix förpackningar (24st pinnar) gick åt till denna lilla tårta och med innehållet After Eight mousse och Päronmousse plus 3 paket Anton Berg chokladägg så förstår ni kanske att kostnaderna skena iväg ganska bra :( 
Chokladmuffins i silikonkrukmuffinsformar.
Praliner fyllda med nougat.
Även dessa söta Äggkycklingar gjorde jag till frukost för några år sen. Röran innehåller äggula, majonäs, senap och lite salt. Superenkla att göra om än väldigt pilliga. :))) 
Muffins med nougat och marsipanhönor.
Frusen cheesecake med möss på :) Väldigt syrlig och god! Passar till andra tillfällen också.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar