tisdag 19 december 2017

Skumtomtefudge med hackade skumtomtar

Även dessa bakade jag häromdagen (osäker på om man säger bakar till något som inte varit i ugnen), jag må vara galen för jag tycker inte ens om skumtomtar, gillar inte något skumgodis och tror det har med konsistensen att göra... Så jag tänkte att om jag smälter ner skumtomtarna och gör en fudge av dom och därmed har ändrat konsistensen så kanske jag skulle gilla dom. Men njae mitt betyg för dom blir kanske inte det bästa då jag personligen tyckte dom smakmässigt var väldigt söta, men barnen gillade dom iaf =) Och trot eller ej men jag har köpt en påse till med skumtomtar å tänkte testa en annan grej idag, hoppas på en mindre söt variant :)

Det här behövs till tomteskum fudge :

1 påse skumtomtar
2 dl socker
50 gram smör
1 dl vispgrädde
150 gram vit choklad
rosa gelefärg/pastafärg

Gör så här :
Klipp 11 tomtar i småbitar och lägg i en kastrull med alla ingredienser förutom chokladen och pastafärg. Klipp resten av tomtarna i småbitar och ställ åt sidan under tiden du gör fudgen. Ställ kastrullen på spisen och koka upp allt och låt tomtarna smälta under omrörning. Sen tar du bort kastrullen från plattan och bryter ner chokladen och häll i en liten klick rosa pastafärg. Rör tills den är blank och fin i färgen, och häll sedan upp smeten i en bakplåtspappersklädd form. Storlek på formen kan du bestämma själv, väljer du en mindre så blir det större bitar och tvärtom, jag använde en vanlig glasslåda för att få denna storleken.

Låt svalna i kylskåp och skär sedan ut lagom stora fudge bitar. Blir inte så många bitar om man som jag skär bort kanterna runt om för att alla ska se fyrkantiga och fina ut, kanske 16-20st.
Sedan har du färdigt julgodis, eller adventsgodis att servera.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar