onsdag 3 maj 2017

Stor Dammsugare Kladdkaka

Gjorde denna och tog med till syrrans kalas förra veckan då hon älskar dammsugare. Väldigt enkelt att göra och lite roligt att göra något annorlunda men ändå effektfullt. Väldigt gott och mäktigt!

Tog lite bilder och klippte ihop så ni ser steg för steg hur jag gjorde!

DAMMSUGARE KLADDKAKA

(avlång limpform)
200 g smör
4,5 dl strösocker
4 ägg
1 dl kakao
2 msk vaniljsocker
 2,5 dl vetemjöl

DAMMSUGAREFYLLNING
300 g smör
3 dl florsocker
2 msk vaniljsocker
0,5 dl kakao
1 liter småkaks och sockerkakssmulor
Arraksarom efter smak (Jag hade 3,5 tsk)
Ett marsipanlock
100 g mörk choklad (Jag hade 150 gram)

GÖR SÅ HÄR
Sätt ugnen på 175 grader.
Ta fram en bunke o blanda alla ingredienser till kladdkakan.
Grädda i ugnen ca 20 minuter. (För mig var den dock helt flytande efter 20 min och tog 40 miuter så man får ha lite koll)
In i frysen en stund. (Eller svalna helt om man har tid)
Vispa upp smör, florsocker, kakao och vaniljsocker. Vänd ner sockerkakssmulor o arraksarom.
Rör om.
Bre på kladdkakan. Lägg på ett marsipanlock.
ta ett bakplåtspapper som mall till den smälta chokladen som ska vara i sidorna.
Häll mörk choklad i sidorna på kladdkakan.

Hittade orginalreceptet hos Sweet and simple.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar