torsdag 12 november 2015

Cake International Birmingham 2015 - Mässan -

Nu är det snart 3 dagar sen jag kom hem från årets tårtmässa & utställning i Birmingham (som är världens största utställning) som tydligen slog alla rekord i år och det var åter igen över 1000 tävlingsbidrag, men totalt med alla butiker som också ställt ut med flera tårtor så har vi nog sett över 2000 tårtor!! :) Jag tog 1718 kort med systemkameran och då tog jag ändå inte på alla tårtor, långt ifrån..! Så därför har det tagit lite tid att gå igenom och sortera ut vilka som ska visas och jag kommer därför lägga ut bilderna i olika omgångar :)

Var ju lite rädd att man inte skulle bli lika imponerad denna gången eftersom jag varit där tidigare men som tur var så var det bara en myt, jag blev superimponerad även i år! Och väldigt många tårtor i år hade specialeffekter, en del snurrade runt, rörde sig, hade blinkande lampor, talade, flyttade över föremål på ett band till ett annat osv. Så jäkla coolt och svårt att få med på kort. Efteråt kom jag dock på att jag borde ha filmat så ni kunde förstå hur häftigt det var. Rekommenderar verkligen en tur till Birmingham Cake International för alla som gillar att göra tårtor. Huvudet är verkligen proppladdat och sprängfullt med massa nya ideer, nu gäller det bara att komma ihåg allt också :)

Jag och Johanna som var med där även förra året trodde vi hade sett alla tårtor men även på sista dagen när vi gick förbi borden så såg vi massvis av tårtor vi inte hade sett eftersom första blickfången tidigare nog blivit på tårtorna bredvid så missade man dom runt omkring. Sen nu när jag kika igenom alla bilder så märkte jag också flera tårtor som jag redan glömt att jag sett så det är väldigt lätt att glömma och lätt att missa tårtor.

Man kan sammanfatta resan kort med mycket skratt, längst in i hörnet (alla gater och även hotell var verkligen längst in i hörnet), fotsvett (skulle vilja veta hur många mil man egentligen gick under den helgen), ludd och jäkligt mycket tårtor såklart :)

Jag kommer dela in inlägget utefter dessa teman:
Mässan (detta inlägg)
Cupcakes
Blommor
Barntårtor
Jul

På min FB sida finns dock mååååånga fler bilder, nästan 100st nu och om några dagar lägger jag in 100 bilder till. Finns även bilder både där och här i bloggen från förra året..

< OBS! Inte jag som gjort dessa tårtor! >

Denna tårtan visar verkligen så himla bra hur tårtmässan faktiskt ser ut, samma färger på allt, samma skyltar, diplom, kategoriskyltar mm. 

Denna "tårtan" eller mästerverket/konstverk var ca 3meter långt och hade massa finesser. Tex så flyttade äggen sig och rullade ut från hönshuset på bandet och hamnade i skålen, karusellen snurrade, vispskålen snurrade också, tror visarna också gjorde det. Den var verkligen såååå häftig i verkligheten! Ångrar verkligen att jag inte hade en tanke på att filma detta :/

Många fler bilder på alla pytte, pytte små detaljer från dessa tårtor finns på min Facebooksida :)

Inser ju nu när jag lägger upp bilderna här att man inte alls förstår hur fina dessa tårtor faktiskt är. Är så mycket häftigare att se dom live än att se på bilder.. Denna tårtan under här var tex 2 meter hög vilket kanske inte syns? ;) Mässan firade tydligen 21 år i år. Dom hade då iaf inget stort 20 års jubileum förra året för det borde vi ju ha märkt isf..





Gick även några privata demostrationer och fick med oss en hel del tips, bland annat från kända Peggy Porschen :) Sen fick vi ju även träffa Karen Davies, Debbie Brown och många fler. Jag har ju några böcker från dom så det är alltid kul att få träffa dom live =) Gick ju faktiskt min första tårtkurs hos Karen Davies :))
Var väääldigt mycket folk, tror det var mycket mer än förra året, iaf kändes det som det.
Dessa verktyg är helt ätbara och gjorda i choklad med pulverfärger på för naturlig effekt, så himla verklighetstrogna!!
Och sen fanns det ju åter igen många butiker på plats att handla från, måste ha varit flera hundra det med..? Många butiker kände man igen sen förra året men det var många nya också och det var kul att jämföra förra året med nu. Förra året var det hur mycket cake lace som helst, visst fanns det nu med men inte så mycket som sist, nu verkar stenciler vara på "modet" :)
Här är en bild på min tårtschopping =) Ser kanske inte så mycket ut men det är några tusen som ligger här :) Och bland annat 5 kg sockerpasta/fondant. Ska bli spännande att på testa alla nya grejer :) 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar