tisdag 27 oktober 2015

Coola spindelkakor till Halloween

Dessa kakor gjorde jag för någon vecka sen när tidningen var här för att göra ett reportage om oss, bjöd då även på Mardrömmar som jag ju har visat er tidigare :)
Dessa jordnötskakor är verkligen supergoda. Önskade bara att jag tog mörk choklad till benen så det hade matchat "huvudet" (chokladkulan) lite bättre. Men nu vet man iaf hur man ska göra tills nästa gång :)
Om man vill kan man ju förpacka kakorna lite fint en och en i cellofan så är det ju en perfekt present att ge till dom utklädda barnen som knackar på och ropar "bus eller godiiiis" :)

Ni har väl inte missat att läsa mina 36 andra Halloweeninlägg med massa fina recept, tips på dessertbord, dukningar med mera. Titta in i kategorin  HALLOWEEN =) Kommer även mer recept och bilder framöver. I år kommer jag att ha firat Halloween 13 år i rad! :)




Spindelkakor
ca. 20 st

125 g mjukt smör
175 g jordnötssmör
75 g brun farinsocker
125 g socker
1 tsk vaniljsocker
1 stort ägg
3 dl mjöl
1 tsk bakpulver
1 tsk salt
20 stora chokladbollar (ca 3 cm i diameter)
40 ätbara ögon, finns på Panduro Hobby
100 g  choklad

Gör så här:
Värm ugnen till 175 grader.

Ställ fram två bakplåtar med bakplåtspapper.

Lägg mjukt smör och jordnötssmör i en skål, blanda tills det är fluffigt. Tillsätt farinsocker, socker, vaniljsocker och ägg och vispa ett par minuter.

Blanda mjöl, bakpulver och salt. Ha mjölblandningen i bunke och blanda ihop väl, på låg hastighet, tills du får en bra konsistens på degen.

Rulla degen till cirka 20 bollar, platta till dem lite, göra hål med chokladkulan. Det står att de behåller sin form bra men det gjorde det inte för mig så jag fick trycka ner chokladkulan och göra nya gropar direkt efter dom kommit ut från ugnen.

Grädda i 10-15 minuter tills gyllene.
Lägg dom på ett galler för att svalna.

Smält chokladen. Jag tycker att det är lättast att smälta i mikrovågsugnen vid full effekt i 1 minut först, och sedan 30 sekunder ett par gånger tills hälften är smält och sen röra tills allt är smält och låt de svalna lite. 
Häll chokladen i en spritspåse och spritsa 8 ben på jordnötskakan, utgå från mitten och gå utåt. Sen är det bara att sätta ner chokladkulan i mitten så fastnar den i chokladen från "benen". Spritsa sen två små, små chokladduttar på kulan och tryck fast sockerögonen. Gör sen likadant med resten.
****
Receptet hittade jag på den norska sidan Fransiskasvackreverden men har dels översatt det och sen även ändrat det lite till hur jag gjorde osv. Hon använde toffifee istället för chokladkulor tex plus att i hennes recept står det att den behåller formen bra vilket den inte gjorde för mig så då la jag till lite med hur man kan göra istället.. :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar