tisdag 12 maj 2015

Mitt andra bidrag till Cupcakekalaset 2015 ..::: TÄVLINGEN JAG VANN:::..

Så här såg mina Pride Cupcakes ut som jag vann 1a pris med i Smaktävlingen på Cupcakekalaset i Kristinehamn. Utseendemässigt vart dom inte så som jag tänkt mig (man ska nog inte göra dom så sent som 22.00 när man bakat 13,5 timme i ett streck) men vad gör de när det var just smaken dom var ute efter, och tydligen så var ju mitt bidrag den som var allra godast enligt juryn som provsmakade alla bidrag! Helt otroligt!! :) Eftersom jag själv inte var hundra procent nöjd med denna så blev jag verkligen superförvånad och har just precis (efter några dagar) lyckas smälta in att jag faktiskt vann..! :) 

Så här lät motiveringen: Cupcakens Kinder-ägg. Tre önskningar i en! Bra konsistens, god frosting och prideöveraskning i hela härligheten. 

Vill man smaka mina vinnarmuffins så finns receptet här nedanför för dom som gillar att baka. Och för dom som inte kan baka så kommer dom dessutom bakas och säljas på Bageri Höghuset i Kristinehamn under året. Så himla häftigt! Får nog ta en tur dit och provsmaka MIN muffins ;) 

Kom ju även 2a på utseende tävlingen, bilder på den hittar du här! Kommer även massa fler bilder från hela Cupcakekalaset om ett par dagar.. Då får ni även veta vad jag vann :)


I morgon kommer de vara ett reportage med mig i tidningen Nya Kristinehamnsposten och jag kan knappt bärga mig efter att få se den =))))))




Här kommer iaf mitt recept på muffinsarna, sen har jag i tillägg färgat smeten i 6 färger (Prides färger) med gelefärg, sen har jag gjort en grop och fyllt med mini smarties och sen lagt på locket. Frostingen har jag inget exakt recept på då jag måttar och häller i lite som jag tycker men den innehöll iaf ett paket phiadelphia ost, ca 70 gram smör, kanske 3-4 dl florsocker, limejuice och jordgubbsessence.


Vaniljcupcakes med amerikanska mått
- ca 15 stycken normalstora
(1 Cup motsvarar 2,4 dl)

1 1/4 cups mjöl (ekologisk)
1 1/4 tsk bakpulver
½ tsk bikarbonat
½ tsk salt
2 ägg (ekologisk)
3/4 cup socker (ekologisk)
1½ tsk vaniljextrakt
½ cup neutral olja (jag använde rapsolja)
½ cup "buttermilk" 
(finns ingen svensk motsvarighet som är lätt att få tag på, men man kan göra egen genom att hälla i ½ tsk citronjuice i ½ cup ekologisk mjölk och låta det stå i fem minuter)


Gör så här:
Sätt ugnen på 177 grader.
Blanda de torra ingredienserna i en skål och sätt åt sidan.
Vispa ägg och socker i en annan skål, häll i vaniljextrakt och olja. 

Tillsätt sedan hälften av mjölblandningen under omrörning (man kan använda elvisp men på lägsta hastighet i så fall, annars funkar det med handvisp), häll på hälften av mjölken under fortsatt omrörning. 
Till sist har man i resten av mjölet och mjölken och rör om. 
Rör helst inte för mycket, då kan det bli sega muffins. 

Smeten är tunn, men det ska den vara. Häll smeten i muffinsformar som du ställt i en muffinsplåt, fyll ca 2/3 av formarna. 
Grädda i mitten av ugnen i ca 12-16 minuter, känn med en sticka, de ska inte vara kladdiga.

1 kommentar: