söndag 21 december 2014

Julgodis: Mariannetryfflar

Varje år försöker jag ju alltid att göra några nya julgodis sorter även fast jag har massa supergoda favoriter men man vill ju ändå testa lite nya saker. Härom dagen gjorde jag därför dessa tryfflar och dom var supergoda men blev bara ca 10 stycken av en sats så jag fick göra ytterligare en dubbelsats för att de förhoppningsvis ska räcka över julen :) Vill du ha mer förslag på Julgodis eller se vad jag gjort tidigare år kan du kika här! Om 2 dagar får ni se nästa julgodis sort som även den är ny för i år =)

Mariannetryfflar  

knappt : 1/2 dl vispgrädde
100 gram mjölkchoklad
15 stycken marianne-karameller

Garnering : florsocker

Så här gör du denna tryffel :
Mixa mariannekaramellerna i en matberedare.
Mät upp en knapp halv dl grädde i en kastrull och koka upp. Ta bort från plattan och bryt ner chokladen och rör om tills du fått en blank smet.
Rör ner mariannekrosset och blanda ordentligt. Ställ sedan svalt i några timmar , gärna över natten. Och rulla sedan lagom stora tryffelbitar som du doppar i florsocker.
Klart att servera.

Receptet hitta jag på Jennys matblogg

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar