måndag 18 mars 2013

Min första TÅRT-DEMO avklarad :-)

Nu kära bloggläsare kommer ni få reda på en "hemlighet" som jag höllt i över 6 år :-) Nämligen vart jag jobbar.. Har inte velat skylta med det dels för att jag inte haft något behov av det och också för att jag inte vill att "äckliga gubbar" ska komma och besöka mig på jobbet ;) (Hoppas att de håller sig undan trots att hemligheten läckt ut men alla ni andra får jättegärna säga Hej om ni ser mig). De står ju här på bloggen att jag är mammaledig just nu men faktum är att jag faktiskt började arbeta igen 4 januari när lilltjejen bara var 4 månader gammal för att få komma ut lite, saknade arbetet så mycket och så fick sambon möjlighet att vara hemma lite mer..

Men nu till varför jag skriver detta inlägget, under tiden jag var mammaledig så har vi fått en ny chef och jag hade inte jobbat speciellt länge (efter föräldraledigheten) förens hon ringde mig och frågade om jag hade lust att hålla en demostration i hur man dekorerar tårtor med tips och allt vad det innebär. Ja ni kan säkert gissa vad jag svara ;) Blev sååå glad och de kändes såå roligt att jag knappt sov något den natten då jag bara fundera på hur jag skulle göra och vilka produkter jag ville använda mig utav och visa fram osv.. ;) Sen hade jag ju fullt upp med allt inför dopet så det blev lite framflyttat men i lördags äntligen var det dags..

Jag gjorde 3 tårtor med bara material från Panduro, exempelvis så är tårtbotten bakade på cupcakemixen och så är dom fyllda med smörkrämsmixen som jag smaksatte hälften med Lime och mango essence. Och allt som jag dekorerat med och alla verktyg jag använde finns så klart att köpa på jobbet.. Hur som helst så stod jag i ca 3,5 timme och bara dekorerade och dekorerade. Gud vilket fantastisk jobb jag har, att få stå och göra det jag brinner allra mest med att göra, nämligen tårtor (ja annat pyssel också förstås). Ställde även ut min utställningstårta som jag vann med i en tävling och jag fick så himlans mycket kommentarer (och frågor) både från barn och vuxna så man blev alldeles rörd! :)) Och det var många som ville peta och känna och inte trodde att det var riktiga tårtor, och det var ingen till att börja med som våga skära i tårtan för att smaka så vi blev tvugna att skära upp åt dom ;) Var svårt att komma iväg på lunch för jag ville lixom inte ge mig hehe :) Riktigt roligt var de!! :-)

Här kommer lite bilder från dagens gång samt de tårtor jag gjorde..







 
Tårtan som jag vann med på utställningen i Karlstad :)
 
Till och med smyckerna har jag gjort med pärlor från Panduro och även förklädet har jag sytt ihop med tyger och tråd från jobbet. Dock tyckte jag det blev så fint så jag har aldrig använt det och tyckte det passade perfekt nu efter att bara hängt i köket som prydnat några år och samlat damm ;) Pysslar väldigt mycket med allt möjligt egentligen men nu sen man fick barn så har det mest hållt sig till bakning och scrapbooking :))


2 kommentarer:

  1. Oj vad du är fantastiskt duktig!
    Använder du sockerpasta till dina tårtor, sådana fall, hur hanterar du den när du t.ex. gör dekorationer för att den inte ska "smälta" eller det ska bli fingeravtryck? Jag försöker lära mig att dekorera tårtor, inte alls på samma nivå som dig, utan bara lite hemma på skoj ;o)
    Vänliga hälsningar
    sunnie
    www.sunniesblogg.se

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh vad roligt att höra, tack! Förstår inte riktigt hur du menar.. Men jag brukar bara släta över med fingerna om de skulle vara något avtryck jag stör mig på.. Om pastan skulle vara väldigt kletig så de blir massvis med avtryck så kan du tillsätta lite potatismjöl eller maizena så den blir lättare att hantera.. Hoppas jag hjälpte dig lite iaf :) De är iaf en väldigt rolig hobby vi har =)

      Radera