måndag 10 december 2012

Milo´s äppelgröna Doptårta

Mikaela ringde mig bara 8 dagar före dopet och fråga om jag hade lust att göra en doptårta till hennes son Milo. I vanliga fall brukar jag tycka de är för kort varsel då jag helst gör dekorationer 1-2 veckor innan och ibland behöver beställa hem grejer men nu hade jag ändå sugerpaste på lager och tänkte de vore kul eftersom de var ett tag sen jag gjorde en tårta nu :)) Först sa Mikaela att hon blev jätteglad för att jag kunde ta mig ann uppdraget så tårtan fick bli som den blev bara det blev någon, (hon hade själv bokat dopet bara några dagar innan så det gick väldigt fort för henne också) men sen allt eftersom vi prata så berätta hon att dopet skulle gå i äppelgrönt och hon gillade mönsterkanten, rosetterna och namnvimpeln jag gjorde på Linneas doptårta, och så älskade hon bebisen på bädd som jag nu gjort på många tårtor, åh så fick de gärna vara med några stjärnor samt ett par converse skor eftersom alla i familjen har såna skor. Så efter vårat samtal på 48 minuter så satte jag genast igång med dekorationerna och jag tror att många inte vet eller förstår hur lång tid en tårta faktiskt tar att göra, dekorationerna ska göras, tårtbottnar och mousser ska bakas 3 dagar före och sen dagen efter ska den fyllas och stå ett dygn i kylskåp för att dra ihop sig och bli stabil och sen dagen före dekoreras och göras klart! Denna tårta höll jag på med i 5 dagar och tog sammanlagt 12 timmar att göra. De tårtor som tagit längst tid att göra är våran äldsta dotters doptårta som tog sammanlagt 21 timmar att göra, Bellas stora bröllopsbeställning som tog 18 timmar, brorsans tårta i form av en kvinnokropp tog 17 timmar och Bärgarn och Kungen (cars) tårtan som tog sammanlagt 16 timmar att göra så då förstår ni kanske att de tar tid..

När Mikaela och Andreas kom för att hämta tårtan blev de verkligen jätteglada och var så nöjda :)) Fick även sms på dopkvällen med bekräftelsen att de åter igen var supernöjda och alla hade tyckt tårtan var såå fin och god! Sånt är alltid roligt att höra när man lagt ner så mycket tid och jobb =)


Här har jag dessutom gjort en steg för steg beskrivning på hur man göra denna typ av bebissäng :)

Och här hittar ni den steg för steg beskrivningen jag gjort på hur man gör dessa Converse skor



Tårtan består utav vaniljbottnar, fyllda med Chokladmousse och Hallonmousse.

1 kommentar:

  1. Jättefin tårta! Å visst tar det tid. Kan bara instämma! Fast kul är det!
    Välkommen att kika in på min bakblogg: iannasskafferi.se

    Hälsning Anna

    SvaraRadera