måndag 24 september 2012

Scandinavian Cake Show 2012

I lördags åkte jag till Kungälv för att besöka Scandinavian Cake Show för andra gången, förra gången var 2010 och bilder från då kan du se i detta inlägget. Förra gången åkte jag dit med en kompis och vi passade även på att gå på en av deras minikurser. Denna gången hade jag också väldigt gärna velat gå en kurs men då lilltjejen bara är 3 veckor och tuttberoende så var jag tvungen att ta med mig familjen och kunna springa ifrån och amma när de behövdes ;)

Var väldigt spännande att se nya lokalen och jätteroligt att äntligen få komma till mässan igen, hade verkligen sett fram emot den och längtat som bara den men måste faktiskt säga att jag blev lite besviken på utställningen. Tyckte de kändes så mycket större förra gången med mer utställare, mer tårtor, flera som demostrerade och signerade böcker och så fanns de ju ett rum med storbilds-tv med en film som visade hur man gjorde flera tårtor mm. Denna gången kändes de litet och trångt, var nog mycket mer folk än sist men kändes som de inte var så många tårtor som sist. Visst fanns de ändå massa fint att se på men man kände sig färdig ganska snabbt. Sen hade de ju inga direkt mässpriser i butiken, förra gången hade de ju extrapris på sugarpasten så den hade jag ju planerat att köpa på mig en massa utav men den var ju 10kr dyrare än vanligt, alltså 20kr på 1kg :( Sen stod man ju i kö för att betala i iaf 2,5 timme. Ångra att jag inte tog kö lapp med en gång istället för att först plocka ihop alla varor och sen ta lapp, var nämligen 78 stycken före mig!! Hann tom kolla igenom alla tårtor igen, hälsa på familjen på cafet flera gånger, gå ut till bilen och äta, amma tjejen, byta blöjor på bägge barnen och in igen och ändå hade de knappt hänt något. Riktigt drygt då man bara väntade på att få betala! Men bra var de väl för Tårtdecor för de blev ju att man gick varv på varv i butiken och lyckades lägga i fler saker i kundkorgen hela tiden och notan hamna på nästan 2000kr..

Tog över 250 kort och de var väldigt svårt att bara välja ut några enstaka kort och trots att jag bara valde ut några av favoriterna så kommer här en VÄLDIGT MASSA kort, hoppas ni står ut med det ;)



Bild från barnbordet, endast de upp till 12 år fick delta här. Helt otroligt att vissa redan vid den åldern var så duktig..





Tårtan till höger stod på ungdomsbordet och den som gjort den tårtan är max 16 år, blev verkligen omponerad och funderar på hur stor den kommer att bli om några år (eller hur mycket mamma har varit med och dekorrerat ;))
Alla dessa fyra tårtor har vunnit någon av de tidigare åren..
Fanns 3 stycken tårtmästare från England som bland annat har skrivit flera böcker som var där och demostrerade. Köpte faktiskt Maisie Parrish senaste bok och fick den signerad :))
Februari 2014 är nästa gång Scandinavian cake show är och givetvis måste jag ju dit även då, hoppas verkligen de har roliga kurser då för då har jag inga småbarn och kan vara med, och kanske har man blivit såppas duktig att man vågar ställa upp med en tårta..? Den som lever får se :))

3 kommentarer:

  1. hade gärna velat gå dit, men lillkillen är ju 6 veckor och tokförkyld så det var bäst att hålla sig hemma, bor ju bara 15 minuters bildfärd från Tårtdecor, får ta och besöka deras nya affär istället, men nästa år så :)

    SvaraRadera
  2. Tack för bilderna, jag hade tyvärr inte möjlighet att åka så jag hade stått ut med fler ;) kul att se så många fina tårtor och få lite inspiration!

    SvaraRadera
  3. Jag var också där, och jag måste också säga att jag blev lite besviken... hade förväntat mig mycket större, och att man skulle gå därifrån med massor av inspiration. Men självklart var det roligt att se på alla häftiga tårtor!
    Sen tycker jag även att caféet hade stor förbättringspotential, det var ju ändå en TÅRTutställning så tycker kanske dom borde satsat mer på det ;)

    SvaraRadera