lördag 9 juni 2012

Uppdatering av Sugarpast test!

I augusti 2010 gjorde jag ett sugarpastetest då jag provade massa olika SP och även hur dom klara de ihop med grädde, de testet finns att läsa här. Är ju snart 2år sen de skrevs och nu har man hunnit testa fler sorter och jag tänkte därför att de var dags med en uppdatering av vad jag tycker om de jag provat. Sen är de ju inte säkert att alla tycker samma men.. ;)


De jag har testat hitills är:
Bakels
SP med vit choklad (Ballina)
SP vanilj (Ballina)
SP mörk choklad (Ballina)
SP hemmagjord med cocosfett och en med olja istället
Flowerpaste
Sp blandat med flowerpaste
Dekorfondant
Fun cakes med vaniljsmak
Func cakes med marschmallow
Satin ice med vaniljsmak
Bakels: var den första SP´n jag testade och den funkar utmärkt, den är väldigt mjuk och smidig och man behöver inte arbeta upp den så mycket som exempelvis Ballina´s. Dock är smaken inte så god och den är ganska söt. Den klarar heller inte av att ligga mot grädde så länge utan att de börjas svettas, men mot smörkräm finns de inget att klaga på.
Ballina smaksatt med vit choklad: Denna gillade jag inte alls första gången då den luktar lite konstigt men sen var de min favorit länge. Dock är den ganska hård i sig och man måste arbeta upp den väldigt mycket för att den ska bli mjuk och smidig. Den klarar fuktprovet bäst och klarar ligga på grädde fint en dag utan att något förändras. Smakar inte vit choklad som man kanske kan tro men tycker smaken är godare på den än den med vanilj. Går även att göra dekorationer och modelleringar i endast denna om de får stå en eller några dagar.
Ballina smaksatt med vanilj: Även denna är hård och man måste arbeta upp den en del för att den ska gå att handskas med. Ibland kan de även finnas massa små klumpar i pastan och de är ju inte så roligt när man ska lägga på den på tårtan. Spricker även ganska lätt och den torkar hyfsat fort så man måste vara snabb med uppläggningen. Klarar även den fuktprovet bra! Går även att göra dekorationer och modelleringar i endast denna om de får stå en eller några dagar.


Ballina brun med mörk chokladsmak: Smakar inte alls speciellt gott men använder den ofta eftersom de är så svårt att färga mörkt brunt själv. Går inte att göra dekorationer i endast denna då de aldrig stelnar så man måste isf blanda i lite flowerpaste..


Ballina flowerpaste: Eller blomsterpasta som man också säger. Den är lite som tugggummi och väldigt kletig så här behövs massa potatismjöl för att den ska gå att handskas med. Går att kavla ut riktigt tunt och passar perfekt för att göra blommor i. När jag gör dekorationer blandar jag lite FP med SP så får man en jättebra modelleringspasta att jobba med.
Dekorfondant: En riktigt mjuk, elastisk och smidig sugarpaste. Iaf om man köper de mindre förpackningarna och använder den på en gång! Dock när man köper en 5kgs låda så är den väldigt dålig förpackad och redan när jag öppna den hade den börjat torka i kanterna vilket inte gick att använda. Efter användningen plastade jag in hela och la i ny plastpåse samt den som följde med och tejpa in den i kartongen men såg häromdagen när jag skulle använda den att den var väldigt torkad på kanterna så jag måste nog slänga kanske 2kg. Kommer inte köpa den i storpack något mer iaf. Känns inte som förpacningen håller tätt på de mindre heller men om man bara ska ha en någon gång så är den kanon men man får tänka på att den är väldigt elastisk och drar upp sig en del mot tårtan så man måste skära av längre ifrån kanten än exempelvis om du skulle haft Bakels, Ballinas, Satin Ice eller Fun Cakes. Klarar inte ligga rakt på grädde då den fuktas ganska fort. Går heller inte att göra dekorationer i endast denna då de inte stelnar, och de var knappt den stelnade även med hälften FP.
Fun cakes med marshmallowssmak: Väldigt söt och smakar lite som godis. Den är väldigt mjuk och smidig och man behöver inte knåda speciellt länge med den. Påminner i konsistensen om dekorfontanden.
Fun cakes med vaniljsmak: Godare än den med marshmallowssmak, faktiskt så är de nog den godaste av alla SP jag smakat! Är precis som den ovanför väldigt mjuk och smidig och den drar inte upp sig så mycket som exempelvis dekorfondanten. Är nog min nya favorit :-)
Satin ice med vaniljsmak: Denna SP är de som Cake Boss använder till alla deras tårtor så givetvis blev man sugen på att testa den. Smaken tyckte jag inte om, smakar inte så mycket och är ungefär som bakels. Den ligger förpackad i en plastpåse i en burk och de kändes jättebra. Var lite kletig till att börja med men när man knådat och arbetat med den blev den jättebra. Är i likhet med dekorfondant och fun cakes fast inte lika god och bättre förpackad. Tycker den var helt okej men trodde den skulle vara mycket bättre eller framförallt godare då cake boss använder den plus att den är rätt dyr, tror de var 131kr kilot.

Har även testat flera sorter av både mmf och hemmagjord sp men har ännu inte hittat någon som gör att jag hellre gör egen än att köpa en färdig. De jag gjort spricker ganska lätt och klarar inte en minut ihop med grädde. Sen tar ju de en massa tid att göra också.

Alla bilderna är tagna från google förutom dekorfontanden!

15 kommentarer:

  1. jag gillar cake boss choklad. Den smakar helt underbart!! jag gillar inte bakels. Jag tycker inet att den smakar bra. Jag har inte hittat någon favorit och täcka tårtor med.Men jag gillar ballina och modellera med. vilken täcker du tårtor med?

    SvaraRadera
  2. Kul med sånt test. Mest intresserad av den Satin Ice har också sett att de använder den på Cake Boss. Vågade inte köpa den dock för den var som du skrev, rätt dyr.

    Själv så gillar jag faktiskt mest att göra egen SP för att täcka tårtor, men till figurer använder jag bara Wiltons SP. Antar att man måste hitta det som passa en själv.

    SvaraRadera
  3. Jättebra med ett sånt här test som man kan ha som referens när man ska välja märke. Speciellt för en som mig som inte förbrukar några mängder av sugarpaste.

    SvaraRadera
  4. Sabina: Ja kanske dne med choklad är godare? Går den att modellera med bara som dne är? Använder mest ballinas faktiskt både till dekorationer samt täcka tårtor men den jag tycker den är lite hård och tar tid att jobba upp så ska prova använda fun cakes ett tag till tårtor och se. Oftast behöver man ju fler gånger för att veta vad man verkligen tycker :)

    Maria: Ja den är ju tyvärr lite dyr men jag använder hellre andra märken än den men de var roligt att testa iaf :)

    Pet: Vad roligt att dne kommer till nytta för någon iaf :)

    SvaraRadera
  5. Jag har också testat en del och det är verkligen stor skillnad både i smak och hur lättarbetade de är...
    Jag hade ballina som favorit innan, men så testade jag dr oetker´s, den som finns i vanliga mataffären... Den är alldeles för mjuk för att göra dekorationer med, men att täcka tårtor tyckte jag den var bra. Den kostar ca 25:- för 250g.

    SvaraRadera
  6. Har tänkt testa den på mataffären länge men inte kommit så långt än :) Roligt att höra om dina erfarenheter!

    SvaraRadera
  7. ja älska faktiskt satin ice,och tyckte den dofta så gott och smaken var mumma.
    dekorfondant är superbra oxå,inga problem men
    storfavoriten som ja fått är örebro marsipan.så smidigt och väldigt lätt att arbeta med.inga spricker.
    har även en sak till dig på bloggen

    SvaraRadera
  8. ja satin ice choklad går att modellera direkt.. så synd att den är så dyr!

    SvaraRadera
  9. En tips när man använder ballinas sp är att skära ett snitt i förpackningen och sedan värma den ca 20 sekunder i micron, då blir det jättesmidig att arbeta med och man behöver inte alls knåda den speciellt länge.

    Ett tips om ni gillar oetker´s sp och ska till Gekås i ullare eller känner någon som ska dit är att köpa den där. Där kostar ett paket a´250g 3,95:- Billigt måste jag säga!

    SvaraRadera
  10. Smulansbakblogg: Ja alla tycker vi ju olika :) Oj vad roligt att fått någotsånt. Har dock inte såmycket tid över nu innan flytten men ska se om jag kanske kan svara på den efteråt..

    Sabina: Ja de är verkligen synd, bra den stelnar iaf :))

    Jennie: Tack för tipset de har jag inte hört innan :)) Är inte så ofta i gekås men de lät absolut billigt :DD

    SvaraRadera
  11. Jag gör alltid sp själv, köper enbart färgad.
    Jag brukar lägga den på grädde och det har aldrig varit några problem, jag använder dock både cocosfett och olja.

    SvaraRadera
  12. Jag kör bara hemgjord, tycker inte det tar så lång tid att göra. Har testat flera recept och hittat ett som jag tycker funkar jättebra :)
    Vill bara passa och säga att jag tycker du är jätteduktig :)
    /Marielle

    SvaraRadera
  13. Min favorit är absolut dekorfondanten! Inte alls haft problem med att den torkat osv (inte köpt storpack dock, dom små är så praktiska!) Ja funcakesär egentligen lika mycket favorit men den är dyrare och finns inte där jag handlar ;)

    En rolig sak med just dom två är att innehållsförteckningarna är snarlika ;) Därav att dom liknar varandra så mycket.

    SvaraRadera
  14. Hej!
    Funderade på att köpa Ballinas flowerpaste, och blev osäker på om den är vit (eller grön som förpackningen, haha)? Den måste vara vit nämligen :)
    Tacksam för svar. )

    SvaraRadera