fredag 24 juni 2011

Ernst Midsommartårta - Pavlova

Ska strax iväg till mamma för att fira midsommar med familjen. Givetvis var jag ju tvungen att slänga ihop en snabb tårta och sambon hjälpte mig faktiskt med att smälta smör, vispa och ha sig så jag behövde inte anstränga mig så värst mycket ;)
Ett tips är nog att dela denna med en gång den kommer ut från ugnen för det var riktigt knivigt när den hade stelnat, men man lär sig ju alltid av sina "misstag" =) Tror iaf att den kommer smaka minst lika bra för det...
Önskar er alla en trevlig midsommar :-)

I mellan lagrerna fylldes den med grädde, hallon, jordgubbar och små blåbär :) På ovansidan pynta jag med färska jordgubbar och stora blåbär och de var verkligen stora, samt riven choklad =)
Recept!
SMET 1:1 1/2 dl vetemjöl
1 dl strösocker
2 tsk bakpulver
150 g smör, smält
3 äggulor
5 msk grädde

SMET 2:

3 äggvitor
2 dl strösocker
1 tsk vaniljsocker
mandelspån

FYLLNING:

rikligt med bär, som hallon, vinbär, blåbär och jordgubbar
3 dl vispad grädde (jag använde 5dl)
mera bär till garnering
florsocker

Gör så här:

1) Sätt ugnen på 175 grader.
2) SMET 1: Blanda vetemjöl, strösocker och bakpulver. Vispa ihop
med smält smör, äggulor och grädde. Bred ut på bakplåtspapper i en långpanna.
3) SMET 2: Vispa äggvitor, strösocker och vaniljsocker till en tjock
maräng. Bred ut marängen ovanpå den första degen. Strö över mandelspån.
4) Grädda i nedre delen av ugnen i cirka 30 minuter eller tills
marängen fått lite färg.
5) Dela kakan på mitten och lägg bär och grädde på den ena halvan. Lägg på den andra halvan, garnera gärna med bär och pudra över florsocker.

1 kommentar: