tisdag 10 maj 2011

Gräddig daimglass

Har för första gången gjort egen glass. Har funderat på att göra glass länge men det är ju så svårt att veta vilket recept man ska gå efter eller vilken smak man vill ha. När jag köper kulglass så köper jag alltid daimglass så därför fick det bli smaksättningen på min första glass. Hitta ett recpt där man använder hela ägget och inte bara gulan vilket jag tyckte var jättebra :)
Glassen blev väldigt gräddig och god och sambon tyckte den var mycket godare än köpt daimglass så det är nog inte sista gången jag gör glass här i huset :-)

Enkel Daimglass

Ingredienser
3 dl vispgrädde (
3 ägg
0,75 dl rårörsocker (jag använde rörsocker)
1 dubbeldaim

Gör så här
Vispa grädden ganska hårt.

Vispa ägg och socker pösigt och blanda ned grädden.
Bryt sönder daimen i förpackningen och rör i. Bred ut smeten i en form som rymmer lite mer än en liter.
Frys in. Rör om efter 1 timme.

Ätbar efter 3-4 timmar.

8 kommentarer:

  1. Mmm, det så godt ut! Oppskriften ser jo ganske enkel ut også, så dette må jeg prøve en vakker dag. Takk for tips!

    M:)

    SvaraRadera
  2. Visst blir det så himla mycket godare med egengjord !! :)

    SvaraRadera
  3. Daimglass är himla gott :-), daimkulor är perfekta att använda när man gör daimglass, bara att hälla ner i smeten

    SvaraRadera
  4. Mmm vad gott, verkade inte så svårt heller, helt perfekt!

    SvaraRadera
  5. Åh vad gott det ser ut!
    Detta recept måste jag testa, perfekt för mig som inte har någon glassmaskin...

    SvaraRadera
  6. Monica: Ja de var jätteenkelt så de klarar du också att få till :)

    Marsipan freak: Ja de var verkligen skillnad. Aldrig ätit hemmagjord glass som vuxen så de var en glad överraskning :)

    Cupcakesfluffan: Ja daimglass är verkligen min favorit. Hade tänkt köpa daimkulor men så såg jag att jag hade en dubbeldaim i skafferiet så då krossade jag den istället :)

    Linda: Precis! De var både enkelt, snabbt och gott =)

    Anna: Ja de är perfekt för de utan glassmaskin även om man blir sugen på att skaffa en ;)

    SvaraRadera
  7. Hej, jag bara undrar om man kan använda detta recept som ett grundrecept till glass, t.ex byta ut daimen mot nougat eller någon frukt ?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja visst kan d byta ut mot vilken choklad som helst, frukt är jag dock osäker på eftersom de säkert behövs mindre mängd och den är så "vattnig" så vet jag inte hur de funkar men de är bara att prova :)

      Radera