torsdag 7 april 2011

Grekiskt lantbröd

Har länge tänkt att jag måste baka bröd men då tiden inte har räckt till så har de legat vilande ett tag, men idag hade jag lite tid över (trots att jag har en storbeställning på gång) så de fick helt enkelt bli lite nybakat :) Denna gången testade jag att göra grekiskt lantbröd och de var jätteenkelt att göra och var väldigt gott :-) Men allra helst så önska jag att jag hade en bakmaskin så jag bara kunde hälla i ingredienserna och fick nybakat bröd bara med hjälp av lite knapptryckningar ;)

Å vad smakar bättre än nybakat bröd med smör, ost och marmelad?!? :-)

Recept

Ingredienser:
50gram jäst
5dl ljummet vatten
1dl olivolja
2 tsk salt
1 ägg
ca 15 dl vetemjöl
  • Sätt ugnen på 250grader.
  • Lös jästen i vattnet, tillsätt olivolja, salt och ägg och rör ihop.
  • Tillsätt nästan allt mjöl och knåda i ca 10 minuter. 
  • Låt jäsa i 40 minuter under bakduk.Baka ut 2 runda bröd och skär några snitt i varje.
  • Låt de jäsa i 30 minuter utan bakduk.
  • Ställ in plåten mitt i ugnen och kasta in ca 1 dl vatten på botten. Detta för att det ska ångas och bli en god knaprig skorpa. Grädda i 10 minuter, när den tiden gått sänker du ugnstemperaturen till 200grader och gräddar ytterligare 20-25 minuter.
  • Låt svalna på galler under bakduk.

4 kommentarer: