tisdag 14 september 2010

Macarons i Paris

Kakorna Macarons ser man i var och varannan bakblogg. De verkar vara väldigt populära då så många bakar dom och jag har faktiskt tänkt länge att jag ska prova att baka såna trots att de verka vara väldigt svårt att få dom helt släta...
Nu när vi var i Paris så såg vi Macarons i flera skyltfönster och när man börja kolla efter dom så fanns de på typ varenda cafe. Läste när jag kom hem att Macarons kommer från Frankrike från början så då är de väl inte så konstigt... De kosta mellan 5-9kr styck och man kunde få dom i jättefina askar från 60kr och uppåt. Jag bara tog kort och när vi gått några varv så kom jag på att jag nog borde köpa ett paket eftersom jag då skulle veta först och främst hur en macarons smakar och även kunna veta vilken smak som jag gillar bäst. Om jag ska prova att baka alla sorter eller flera för å kunna ta reda på favoriten så skulle de ju ta väldigt lång tid hehe.
Så då gick vi på macaronsjakt, ville ha ett snyggt paket, såg en jättefin affär där de hade jättefina sidenband och sånt runt (tog aldrig kort där) men givetvis så hitta vi ju aldrig tillbaks trots att vi visste att de var inom de eller de kvarteret.

Fanns även stora Macarons för cirka 20kr styck...

Flera affärer hade dom liggandes i massa fina vasar och skålar.

Tillslut hitta jag mig ett paket som jag bara var tvungen att ta typ för vi var tvungna att åka vidare. Detta kosta 80kr för 9 stycken.

Så igår kom jag på att dessa måste vi ju smaka, har inte haft tid innan! Och överlag så var kakan väldigt god, den riktigt smälte i munnen. Men som en vanesak så skrev jag ner precis vad vi tyckte om varje sort.
Var väldigt svårt att veta vad de var för smaker, vi försökte lista oss fram till de men om du kanske vet så får du gärna säga till vad du tror de kan vara.

* Vit med prickar: Vanilj med krossad choklad? Nutellafyllning [Delad 1a plats]
* Rosa: Jordgubbssmak? [Okey]
* Lila-vinröd: Väldigt svår att gissa smak men tror kanske svartvinbär? [Inte god]
* Brun: Mörk chokladfyllning [Sådär]
* Mörk rosa: Svagt hallon [God]
* Vit: Naturell med vitchoklad fyllning, tror vi iaf. [Ganska god]
* Limegrön: Måste vara pistaghefyllning [Delad 1a plats]
* Ljus brun: Kaffe eller Cappushino [Äcklig]

Vilken är din favorit?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar