fredag 24 september 2010

Bakdag deluxe!!

Gud vad gott med alldeles nybakta rosenbröd =) Varit uppe i tre timmar och redan hunnit baka tre satser bröd. Rosenbröd och sirapsrutor. Känns underbart att redan fått gjort så mycket. Nu ska de bakas dubbelsats dajm och mandelbullar, sen paj och sen piroger. Min assistent går verkligen varm idag och den nya frysen ska fyllas fortast möjligt :D

Recept klassiska rosenbröd
25 - 30 bröd
Ugn 250 grader ca 9 min
  • 50 g jäst
  • 5 dl ljummet vatten
  • 0,5 dl rapsolja eller ngr msk smör
  • 2 tsk salt
  • 2 msk ljus sirap
  • ca 8 dl specialvetemjöl
  • ca 3 - 4 dl dinkelmjöl
  • (Jag bytte ut mjölen mot vanligt mjöl + grahamsmjöl)
  • 1 uppvispat ägg
  • vallmofrön
Sätt på ugnen. Lägg bakplåtspapper på två plåtar. Smula jästen i degbunke, slå över det ljumma vattnet, tillsätt salt, olja och sirap, blanda till jästen löst sig. Jag brukar köra allt i hushållsmaskin. Tillsätt mjölet, obs att degen får inte bli för fast ej heller för kletig, korrigeras med mer vatten eller mer mjöl. Spara lite mjöl till utbakningen. Låt jäsa i bunken under duk ca 30 min. Vält sedan ut degen på bänk och arbeta den några minuter, dela i ca 20 - 30 bröd, beroende på hur stora de skall bli. Jag gjorde runda bullar av halva degen och avlånga bullar av resten. De avlånga klippte jag djupa jack i med en sax. De fick sedan alla jäsa på plåtarna under duk i 30 min. Pensla bröden med uppvispat ägg, strö över vallmofrö och grädda i övre halvan av ugnen ca 9 min. De skall ha fin färg.
SUPERGODA :D

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar