måndag 23 augusti 2010

Matchande tårtbok och tårtlåda =)

Minns ni att jag dekorerade min tårtlåda för nån månad sen? Den är numera väldigt överfull och jag har börjat använda andra lådor också till alla mina tårtsaker...
De har för min del blivit små postitlappar och lösa ark med massa olika bra bloggar, recept och ändringar och tips för min egen del som hur många ägg jag använder i varje ungsform för att den ska bli nog hög osv. Nu kände jag för att samla allt i en och samma bok och vad passar då inte bättre än en tårtbok i matchande stil med lådan :) Både ark och block är köpta på Panduro, sen har jag färglagt de lite =)

Inne i boken har jag gjort register och så här står de i inledningen:
1: Mina tårtor. Storlek, åtgång av varor (exempelvis hur mycket mousser som gick åt, pasta osv), tidsåtgång, pris, tips, övrigt osv skrivs i detta kapitel.
2: Uträkningar + Övrigt. Här räknar jag ut vad ingredienser osv kan gå på före jag sagt mitt pris till beställaren. Skissar också tårtor här och gör allmänna uträkningar osv.
3: Fyllningar. Här skrivs de fyllningar jag provat, samt resultaten av testsmakstårtorna, fyllningskombinationer andra rekommenderar och fyllningar jag har lust att prova.
4: Länkar, bloggar och webbutiker. Här skriver jag ner bra bloggar jag läst, de bästa bloggarna jag gärna återkommer till, bra tipssidor och webbutiker både i Sverige och i utlandet.
5: Frågor jag funderar på. Allt eftersom så kommer man ofta på någon eller en hel drös med frågor och de är inte lätt att komma ihåg alla så därför skrivs de ner här så frågar jag någon lämplig person ;)
6: Recept. Ja denna kategori förstår ni säkert :)

Måste säga att de är väldigt skönt att ha alla ideer, tips och recept på ett ställe istället för på hundra små lappar :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar